Mrkev a Monika

Malé ohlédnutí za náročným obdobím distanční výuky aneb neuvěřitelné trampoty zoufalce před počítačem

Nechoďte na mě, vážení, s distanční výukou! Buďte prosím té lásky. Ani s jakoukoliv IT. Zaplať pánbůh, že je to pryč. Aspoň prozatím… Sotva na to pomyslím, hned se celý opupínkuju. Týdny stresu, zuřivosti, utrpení, zoufalství. Pohroma střídá pohromu, nikde ani jiskérka naděje.

Hergot, už zase mi klekla wifina… Kde jste kdo, pomoooc!! Jak se ta aplikace spouští? A kdeže je to nahrávání? A jak ten krám potom vypnout?! Očistec.

Dneska jsem už naštěstí z nejhoršího venku. Noční můra je jakž takž fuč. Nejpříšernější chvíle se mi podařilo vytěsnit, teda až na některé. Třeba na tuhle.

Mám přes ZOOM, který v mém aparátu už údajně vypršel, nahrát videopovídání pro jednu instituci. Nechci se na domovském pracovišti zdržovat oficiálními žádostmi o prodloužení licence, tak se s důvěrou obracím na syna, aby to celé nějak pořešil.

Dobrá. Hotovo, vystoupení nahráno, vše zdárně odesláno. Sláva! Mám na chvíli svatej pokoj.

Netuším však, že oslovený potomek, neznámo proč (zastydlá puberta? recese? podlá pomsta nemilovanému otci?), mě zaregistroval na pro mě stěží uvěřitelné jméno MILOŠ MRKEV (omlouvám se tímto jeho možnému reálnému nositeli). Jen považte. Moje vlastní krev… Už je to tak, věřte, nebo ne. Od nynějška vystupuju na setkávacích platformách pod identitou „Miloš Mrkev.“

Za pár dnů od dané události máme od 09:00 schůzi katedry. Přes ZOOM. Hlásím se, s bušícím srdcem a s vysoce nadlimitní hladinou adrenalinu, krátce před devátou. Netrpělivě vyčkávám v předsálí. Nic.

Odbíjí devátá. Nic. To je divné, šéfová mě přece pokaždé hned přijme.

Jsou tři minuty po deváté. Pořád nic. Hm… Co se děje? V čem je potíž? Že by se zase něco podělalo? (Až nyní mi dochází, co se jí asi tehdy, chudákovi, muselo honit hlavou: Co za pošuka nám to dneska leze do schůze? Co se to sem zase dobývá za hackera?!)

Je pět minut po deváté. Konečně jsem milostivě vpuštěn!! Tak opět mezi svými, byť jen online.

Má radostná úleva ovšem nemá dlouhého trvání. Vítá mě totiž netradičně huronský řev a smích. Nechápu zprvu proč. Pak však můj vyděšený zrak spatřuje dole na obrazovce ono nové přízvisko. Hrůza. Příšerná situace! Moje košile je rázem zbrocena studeným potem.

Pracovní porada je na půl hodiny paralyzovaná. A pokaždé, když na něco musím zareagovat a zapnu mikrofon, zjevují se tam v celé své kráse ta dvě hrozná slova. Snažím se proto radši mlčet; modlím se, aby to šílené setkání spělo co nejrychleji ke konci. Vysvobození přichází krátce před jedenáctou. To tedy bylo něco…

„Vše okamžitě zrušit. Totálně! Navždy!! Navěky!!!“ nakazuju vzápětí pachateli. Podobná estráda by měla být podle jeho slov nadobro zažehnána. Jenom aby!

Anebo to s tou Monikou. To mě teda podrž! Dostávám čočku za prachbídnou evaluaci z jednoho volitelného semináře. Naprosto unfair.

Zahraniční posluchačka bohemistiky. Monika. Milá, šikovná, velmi pohledná. Jejího oduševnělého obličeje jsem si povšiml hned při úvodní hodině. To ještě měli všichni zapnuté kamery. Culilo se na mě tehdy snad dvacet tváří.

Postupem času ovšem, se stoupající únavou a s klesajícím nadšením, puštěných kamer pozvolna ubývalo. Po asi šesti týdnech zůstala jediná. Ta Moničina. Pak už nic, jen samé šedé a většinou němé „hrobečky“.

Není proto divu, že jsem si začal připadat, že učím v podstatě už pouze ji. Monika mi pozorně naslouchala, činila si poznámky, tu a tam i něco pronesla, usmála se dokonce (některým) mým vtipným poznámkám… Zvykl jsem si na její přítomnost, těšil jsem se, že za týden uvidím zase aspoň ji. Tak nějak jsem si ji oblíbil. Přilnul jsem k ní natolik, že jsem se začal řídit výhradně podle ní.

Vyučování jsem nezahajoval podle rozvrhu, nýbrž v momentě spuštění její kamery, tedy dílem dříve, dílem později. Pokud jsem třeba něco vykládal a nabyl dojmu, že je to na Moniku příliš rychlé, zvolnil jsem. Když jsem kupříkladu probral určitou kapitolu, optal jsem se (rozuměno jí), zda je všechno jasné. Jestliže přikývla, pokládal jsem celou záležitost za uzavřenou. Spadla klec, jedeme dál!

Situace možná dospěla až za únosnou mez. Jednou, když jsem zase něco rozprávěl a pohlédl občas na obrazovku, se Monča pojednou zvedla (s kamerou stále puštěnou) a kamsi odkráčela. A já, jakmile zmizela, jsem výklad přirozeně přerušil a, aniž bych hnul brvou, vyčkával jsem odevzdaně na její návrat.

Bác, a najednou že prej v dotazníku stojí „nevyvážená pozornost posluchačům“… Docela mě to namíchlo. Kde k tomu přišli?

No nic, stalo se.

Sedím teď ve své kanceláři náležitě vyplísněn a utěšuju se chabou nadějí, že jsem snad něco naučil alespoň Moniku.

Autor: Milan Hrdlička | pondělí 19.7.2021 8:45 | karma článku: 23,20 | přečteno: 550x
  • Další články autora

Milan Hrdlička

Hranolka!

Převážná většina národa, aspoň mi to tak připadá, si ráda pochutnává na bifteku s hranolkama. Poněkud prudérnější menšina, jak si rovněž nelze nevšimnout, si ho přece jen radši dává s hranolkami. Jen hrstka podivínů se, bůhvíproč,

9.4.2024 v 8:40 | Karma: 30,07 | Přečteno: 1687x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Hrdlička

Exkurze do vykřičeného domu (ke čtení po 22. hodině)

Není mi jasné, proč většinová populace chová, tedy alespoň navenek, k podobným zařízením takovou zášť. Moje dosavadní zkušenosti, byť skromné, jsou totiž v zásadě pozitivní.

19.10.2023 v 8:35 | Karma: 21,49 | Přečteno: 615x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Hrdlička

Káva s Danielou

Vyskytujou se na světě různé kávy, znáte to: káva pracovní, studijní, schůzovní, zdvořilostní a společenská, osudová či osudná (takovej Vávra, ten by moh ́ vyprávět!), dále káva pohodová i uspěchaná a mnohé další.

21.9.2023 v 8:35 | Karma: 21,75 | Přečteno: 443x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Hrdlička

Zásady úspěšného dialogu

Fin a Švéd popíjejí vodku. Po čase pozdvihne Švéd malátnou pravicí přetékající sklenku a zabručí: Na zdraví Parťák bouchne do stolu a rozezleně zvolá: Tak sakra chlastáme, nebo kecáme?

31.5.2023 v 8:41 | Karma: 21,53 | Přečteno: 477x | Diskuse| Poezie a próza

Milan Hrdlička

Poprask na bankovní přepážce

Mezi mými nočními můrami zaujímá čestnou a neotřesitelnou pozici vyplňování korejsky psaných formulářů, zejména těch bankovních. Tak třeba adresa se píše v obráceném pořadí (končí se jménem dotyčného). A ta naše jednička...

23.5.2023 v 8:35 | Karma: 19,04 | Přečteno: 444x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno 

Přímý přenos Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí

2. května 2024  18:56

Ve čtvrtek odpoledne najel osobní vlak u Skalné na Chebsku do spadlého stromu a částečně vykolejil....

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Omyl i zneužití. Poznat predátorské časopisy není vždy lehké, říká akademik

2. května 2024  18:48

Publikování v časopisech, které se tváří jako vědecké, může být jen omyl nebo i dlouhodobá snaha...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 45
  • Celková karma 30,07
  • Průměrná čtenost 905x
Jsem VŠ učitel. V posledních letech se zabývám i uměleckou prózou (novela Riita 2020, Ozvěny z hlubin času 2021). Hodlám prezentovat (humoristické) povídky, črty, postřehy z cest, fejetony. Přeju hezké počtení.