Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J54a89n 30M35a61r41e46k

22. 11. 2021 23:52

Pane autore, vysvětlete mi význam věty: "O tom žádná"? kterou uvádíte v textu blogu.

0 0
možnosti

Pane čtenáři, zkuste na to přijít sám.

0 0
možnosti

J41i41r80i 61T13i23c66h65y

22. 11. 2021 15:56

Spisovna cestina muze byt pro nektere trochu obtizna, hlavni problem vsak vidim v zaplave zprznenych anglickych slov, ktera dnes kazdy "vzdelanec" pouziva misto zcela beznych ceskych vyrazu. Ani za 300+ let k nam neproniklo tolik germanismu, jako tech anglickych zpotvorenin za poslednich zhruba tricet let, navic byly temer vsechny odstraneny. Nekteri si asi mysli, jak se proti prostackum ukazou se svou vzdelanosti a nebo ctou anglicke clanky a jsou lini si je prelozit. Uvedu jen nekolik, kdokoli muze pokracovat: ranvej, gender, minority, hejtovani, brejk, asistence, komunity, influencer ...

2 0
možnosti

Ano, někdy je toho přepříliš...

0 0
možnosti

Já jsem svého vnuka učil, že češtin má dvje iy proto, abychom si měli z čeho vybírat.

Na bráně mám cedulku: NEPARKOVAT VJEZD.

Daleko vác mě štve to, že se lidí cítí být malými čecháčky a kdo nepoužívá nějaký emerický výraz je nezdělanec. A dějiny vlastního národa?

Karel IV byl zastupující říšský protektor, který nechal u Sudoměře popravit 27 českých signatářů Charty.

2 0
možnosti

Je to opravdu problém. Mnozí mladí netuší, proč máme 17. listopad, srpen 1968 je už pravěk...

1 0
možnosti
Foto

Já úplně děsně nesnáším špatné použití KVŮLI - VINOU - DÍKY. Páč fakt díky povodním nepřijdete o barák.:-(

No a hned k mému "páč" - je to zkrácené poněvadž ze spisovného protože. Páč jednou mě to napadlo a od té doby to používám. V řeči, v blozích. Nemusím se vyjadřovat oficiálně, tudíž ani nemusím říkat oficiálně prezident, páč pro něho mám označení préza.;-):-P

Ale v životě bych ani v řeči, ani na blogu nepoužila hrůzu " by jsme". A být v nějaké TV nebo tak někde, dávala bych si zatraceně pozor na přivlastňování.

Páč úplně stejně mě irituje špatné použití, resp. nepoužití, SVŮJ. Jediné relevantní při použití u podmětu. Ale v masmédiích to nefunguje.;-(

1 0
možnosti

Citlivá duše trpí... Soucítím s VámiR^

0 0
možnosti
Foto

Karma. O podobné "perličce" jsem tady nedávno psala v Glose k úrovni vzdělanosti: https://radkajohnova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=774929

0 0
možnosti

Děkuju, rád se na to podívám.

0 0
možnosti

Otevírá se mi kudla v kapse, když v televizi slyším někoho, jak říká "...budeme se soustředit.." Bohužel, je to slyšet stále častěji a častěji. Jako by v českém jazyce neexistovalo "soustředíme se"! Tito lidé o sobě jen dokazují, že nedávali příliš pozor ve škole a že jim chybí cit pro český jazyk. Velmi trapné to je hlavně v momentě, kdy do vyjde z úst televizního moderátora.

4 0
možnosti
Foto

na to jsem alergickáR^

3 0
možnosti
Foto

Velké díky za Vaše blogy. Vždy mě vždy potěší úvahy o češtině (a nejraději bych je četl každý den).

K samotnému obsahu blogu - Čeština jako živý jazyk se stále vyvíjí, takže nikdy nemůže být jako francouzské zahrady či parky. Na druhé straně ale je třeba respektovat její historii i "krásu". Nesouhlasím s nápady na její zjednodušování "piš, jak slyšíš", ale rozumím potřebě její modernizace, aby stále držela krok s dobou. Rozčilují mě ale nesmyslné přejímání množství cizích slov nebo hrubé porušování základních gramatických pravidel.

Za blog karmaR^

3 0
možnosti

Ovsem jazykovou reformu ve smyslu piš, jak slyšíš zavedl vedec akademik a ministr skolstvi a kultury Zdenek Nejedly, aby nebyly trapne citovane projevy negramotnych komunistickych vladcu zeme na pocatku padesatych let.

Tusim, ze se to tenkrat jeste jmenovalo mluvnice a jazyk cesky, kdy jsme se ucili Physiku, Philosophii a o dalsich vedach s puvodne reckymi nazvy.

Mne rozciluje treba to dva roky zpatky Karla Sipa a dalsi rusismy v tivi.

Nas pan ucitel Kreissinge sice nefackoval za germanismy, to uz bylo jmenovanym ministrem zakazano, ale vzdy nas placnul pres ruce.

Ovsem kdyz ty rusismy slisim od politiku, redaktoru a vibec, asi by se musel uplacat k smrti.

0 0
možnosti

Mladá, pohledná, sympatická moderátorka na jedné ze sledovaných televizních stanic pronese bez uzardění: „ ... měli zprávy o devět seti podobných případech.“ Proč neřekne „o devíti stech“ (jako „devíti městech“)?

Zdroj: https://milanhrdlicka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=779236

Důvody mohou být dva. Za prvé - text čte z čtecího zažízení a někdo jí ho tam takto napsal. Pak je viníkem někdo jiný, nevzdělaný. Ona ten text pravděpodobně předem nezná, tak odpapouškuje, co je tam napsáno. Anebo za druhé - sice se s textem seznámí předem, ale protože je taky nevzdělaná, tak ho odpapouškuje stejně hloupě.;-)

0 0
možnosti

Výsledek je týž, naneštěstí...

0 0
možnosti

Prosím, vysvětlete mi význam "o tom žádná". Pochybnost?

Osobně tyto novotvary - o čem žádná, přes co jezdí nebo nejezdí vlak, do čeho je mi kulový, co mi hlava nebere a čím si ji nejlépe vyčistím - tak nějak nemusím :-D

0 0
možnosti

Význam je "to je jasná věc". Ty příklady jsou hezké, nemělo by se jich nadužívat. A co tohle? Máme se, tak se máme. Stalo se, co se stalo... ;-)

1 0
možnosti

No matematika mi šla lépe a tak stále tvrdím, jak píše autor..viz níže

Rozhodně nepatřím k těm, kteří by formální stránku mluvení a psaní přeceňovali. Podstatný je přece především obsah sdělení, ne?

Zdroj: https://milanhrdlicka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=779236

0 0
možnosti

Ano, každý se nemusí vyjadřovat jako kniha, souhlasím.

0 0
možnosti
  • Počet článků 45
  • Celková karma 29,98
  • Průměrná čtenost 905x
Jsem VŠ učitel. V posledních letech se zabývám i uměleckou prózou (novela Riita 2020, Ozvěny z hlubin času 2021). Hodlám prezentovat (humoristické) povídky, črty, postřehy z cest, fejetony. Přeju hezké počtení.